Skip to main content

3 Tips om netjes te blijven werken in het magazijn

Een nieuw opgeleverd magazijn beschikt over een perfecte lay-out en de meest passende opslagsystemen. Samen met experts is hard gewerkt aan de optimale routes, een A/B/C verdeling en de beste methodes om te producten te picken. Daarna begint echter het ‘gewone’ leven weer. Door een hoge werkdruk bestaat de kans dat na verloop van maanden of zelfs weken het magazijn langzaam steeds rommeliger wordt en het werk eronder gaat lijden.

Hoe kun je dit tegengaan? Hieronder volgen drie tips om zonder al te veel moeite netjes en geordend te blijven werken.

1. Zorg ervoor dat het personeel betrokken blijft

Elk magazijn is uiteindelijk afhankelijk van de wijze waarop de mensen met hun werkomgeving omgaan. Zorg er daarom eerst voor dat iedereen betrokken is bij de dagelijkse gang van zaken. Plan elke maandagochtend een korte bijeenkomst, waarbij iedereen wordt geïnformeerd. Communiceer doelen op het gebied van ordening en zorg voor een meldsysteem. Heel nuttig zijn ook de periodieke rondjes door het magazijn om misstanden te ontdekken. Tenslotte kan de motivatie verhoogd worden door de juiste prikkels. Beloon medewerkers die met ideeën komen voor verbetering.

2. Maak gebruik van managementtechnieken gericht op voortdurende verbetering

Een georganiseerde werkplek verhoogt de productiviteit, want medewerkers hoeven niet constant naar pallets, gereedschap of materialen te zoeken.

Bekend is bijvoorbeeld de 5S-methode om ervoor te zorgen dat het magazijn zo goed mogelijk georganiseerd blijft. Deze methode, afkomstig uit het Lean Management, bestaat uit vijf stappen: sorteren, ordenen; schoon houden; standaardisatie en handhaving van het systeem.

Een bredere aanpak tref je in de uit Japan afkomstige Kaizen methode, waarbij de nadruk verschuift van resultaatoptimalisatie naar procesoptimalisatie. Het gaat er dus om ‘om het elke dag beter doen, met iedereen en overal'. Kleine, frequente verbeteringen aan bestaande werkprocessen kunnen grote resultaten opleveren.

Natuurlijk zijn er vele andere managementtechnieken. Het gaat er om dat er een structurele aanpak wordt gevolgd, waarmee het magazijn op orde blijft.

3. Gebruik slimme tools en apparatuur voor ordening

We gaan er even vanuit dat het magazijn al met de juiste opslagsystemen werkt en de processen ‘vloeiend’ ingericht zijn. Daarnaast zijn er echter tal van oplossingen die helpen om de boel overzichtelijk te houden.

Dat kunnen hele simpele zaken zijn. Denk aan fysieke scheidingen tussen medewerkers en heftrucks, voldoende afvalbakken of een gezamenlijke schoonmaakronde.

Bijzonder handig zijn ook pallet dispensers, of pallet automaten. In plaats van her en der stapels lege pallets creëren, worden deze belangrijke lastdragers netjes in verticale machines opgeslagen.

Ze werken als volgt. Pallets worden bij een pallet dispenser aan de onderzijde ingevoerd met een pallettruck, waarna de machine automatisch de pallet aan de stapel toevoegt. Als een medewerker een pallet nodig heeft, komt na een druk op de knop een pallet aan de onderkant vrij. Onnodig tillen, beschadigde pallets, beknelde ledematen, rugklachten of andere ongemakken; het behoort allemaal tot het verleden. Een pallet dispenser zorgt voor een nette en overzichtelijke werkplek, lagere palletkosten en medewerkers kunnen veilig en ergonomisch werken.

Klik hier om meer te weten over deze handige machines.

Gerelateerd nieuws
  • 14365
    25-7-2024

    Efficiënt en duurzaam: MOVO – het bewezen en succesvolle verrijdbare stellingsys…

    In een tijd waarin duurzaamheid en efficiency centraal staan en nieuwbouw steeds duurder wordt, bieden MOVO verrijdbare stellingen een voordelig alternatief voor bedrijven die hun bestaande opslagruimte beter willen benutten zonder te hoeven investeren in onroerend goed.
  • 14177
    11-5-2024

    Duurzaamheidsrapport 2023 van de Groep

    Het Duurzaamheidsrapport van Gonvarri Industries (waartoe Dexion behoort) toont onze inzet voor meer transparantie en een grotere bijdrage op de lange termijn als het gaat om milieu, sociale verantwoordelijkheden en deugdelijk bestuur. Het rapport beschrijft de gerealiseerde vooruitgang op belangrijke onderdelen van onze bedrijfsvoering, zoals diversificatie, waardecreatie, digitalisering en duurzaamheid.
Laatste nieuws
  • 14757
    29-10-2024 00:00:00

    3 Tips om netjes te blijven werken in het magazijn

    Soms voelt het als een eindeloze strijd om je magazijn georganiseerd te houden. Als u wel eens naar uw magazijn hebt gekeken en dacht: “Sinds wanneer is het hier een verstoppertje? - dan bent u niet de enige. Magazijnen zijn drukke plekken en terwijl de gloednieuwe inrichting er ooit piekfijn uitzag, wordt het snel rommelig zodra de dagelijkse werkzaamheden beginnen.
  • 14365
    25-7-2024 00:00:00

    Efficiënt en duurzaam: MOVO – het bewezen en succesvolle verrijdbare stellingsys…

    In een tijd waarin duurzaamheid en efficiency centraal staan en nieuwbouw steeds duurder wordt, bieden MOVO verrijdbare stellingen een voordelig alternatief voor bedrijven die hun bestaande opslagruimte beter willen benutten zonder te hoeven investeren in onroerend goed.
  • 14177
    11-5-2024 00:00:00

    Duurzaamheidsrapport 2023 van de Groep

    Het Duurzaamheidsrapport van Gonvarri Industries (waartoe Dexion behoort) toont onze inzet voor meer transparantie en een grotere bijdrage op de lange termijn als het gaat om milieu, sociale verantwoordelijkheden en deugdelijk bestuur. Het rapport beschrijft de gerealiseerde vooruitgang op belangrijke onderdelen van onze bedrijfsvoering, zoals diversificatie, waardecreatie, digitalisering en duurzaamheid.